Mākslas mīļi mākslas meistarklasē
Pateicoties LU PPMF studenta (RKĢ absolventa) Ļeva Rusilo veiksmīgi un atraktīvi novadītajai skolotāja praksei, Rīgas Klasiskās ģimnāzijas mākslas mīļi 18.decembrī piedalījās radošajā darbnīcā-meistarklasē pie ievērojamā mākslinieka Jura Utāna. Unikālais pasākums notika Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātē.
Meistarklasē gleznotājs, asoc. prof. Juris Utāns iepazīstinājis ar skicēšanas tehniku, mākslas kritiku, mākslas filozofiju, veicinājis skolēnu sadarbību un viņu māksliniecisko iemaņu atklāšanu. Ģimnāzijas delegācijai bija vienreizēja iespēja novērtēt mākslinieka radošo mantojumu, aplūkot viņa gleznas, jaunākos darbus, kā arī tās gleznas, kas tiks izstādītas mākslas galerijās dažādās valstīs pasaulē.
Juris Utāns ir pazīstams mākslinieks un pedagogs. Mākslas vērtētāji nereti viņu dēvē par socārtistu. Viņa mākslas filozofija nav viennozīmīga, viņa darbi dažādi iespaido skatītājus. Utāna mākslinieciskā izteiksme un formas tvērums sirreālistiskajā reālismā, kas izpaužas gleznu saturiskajā uzbūvē lielos audeklos un dažādu tehniku meistarpasmē, trenē skatītāju prātus, domāšanu, redzi, attieksmi. Tā drīzāk ir māksla, kas ceļ vai piezemē, lai atkal paceltos un taptu par Cilvēku savā cilvēciskajā būtībā. Utāna darbi ir pazīstami vairākās mākslas galerijās un izstādēs, tostarp arī šobrīd notiekošajā mākslas izstādē “Gada mākslinieki” galerijā “Bastejs” (līdz 27.janvārim).
Meistarklases piekoptā filozofija balstās uzskatā, ka ikvienam jāatrod un jāattīsta savi talanti. Daži skolēni, neskatoties uz savām šaubām, atklāja sevī mākslinieka iemaņas un prasmes, kuras centušies attīstīt nodarbības laikā.
Skicēšana ir zīmēšanas tehnika, kura izpildāma īsā laika posmā. Nodarbības laikā skolēni bija gan modeļi, gan skicētāji, gan vērtētāji. Skicēšanas laiks, ko skolēni paši izvēlējās bija no 1 līdz 2 minūtēm katram zīmējumam. Praktiskā nodarbība – skicēšana – attīsta gan vizuālo atmiņu, gan rokas plastiku, tā trenē redzes uztveri, zīmējuma proporciju, kompozīcijas, laika un veikluma izjūtu. Tā ļauj atrast savu individuālo izteiksmi, veicina zīmētāja reakcijas asumu un rada pārliecību par katra izglītojamā mākslinieciskām spējām.
Paldies prakses skolotājam, LU PPMF 3.kursa studentam Ļevam Rusilo par skolēnu iedvesmošanu, atbalstu, pasākumu organizēšanu un prakses laikā daudzpusīgu un interesantu stundu vadīšanu kulturoloģijā, vizuālajā mākslā, audzināšanas stundās un aktivitātēm ārpus skolas, veicinot neformālu brīvprātīgu izglītību kultūrā un mākslā, sadarbībā ar augstskolu, muzejiem, kultūras iestādēm.
Paldies vizuālās mākslas skolotājai, studenta mentorei – Aelitai Komsai par atbalstu visā prakses laikā.
Paldies LU asoc. prof. Jurim Utānam par ļoti interesantu sniegto meistarklasi, skolēnu prasmju atklāšanu un pilnveidi; par labu sadarbību, kas ceļ augšup skolēnus – kā personības un nākotnes veidotājus.
Plus dat, qui in tempora dat.
Raksta autors – Ļevs Rusilo, kulturoloģijas un sociālo zinību skolotājs.